Selger Cold Cat for èn million årlig

Nytt bilde (80)

Byttet ut hot dog med Cold Cat.

Læreren fra Lysefjorden ville skape et sunnere alternativ til den klassiske hot dogen. Resultatet ble Cold Cat.

Gründer Geir Jonassen er også kjent under et helt annet navn. Nemlig Cold Cat-mannen.    – Det er det ungene kaller meg. Etter syv år har det bare blitt sånn. I Os vet alle hva en Cold Cat er, sier Geir Jonassen spøkefullt.

Og ja, som navnet tilsier, er Cold Cat ment å være nøyaktig det du tror det er. En spade for en spade.

Det motsatte av en hot dog.

 

Det hele startet som et skolemat-prosjekt, men etter hvert har det blitt større. 

Historien startet med en baker, en fisker og en lærer tilbake i 2007. De satt rundt et bord, og funderte på hvorfor ikke barn spiser mer fisk. Sammen kom de frem til en idé som startet som et skolemat-prosjekt, men etter hvert har det blitt større. I dag er det en egen Coldcat-fabrikk i Os. Fisken kommer fra Lerøys fiskemottak på Osterøy.

I starten måtte Geir kjempe litt for å beholde navnet han helt plutselig kom på en dag han våknet opp. – Reklamebyrået sa jeg måtte kalle det Cool Cat, ikke Cold Cat. Det var så mye hippere. Men vet du hva, barna tar det med en gang. Det er et bra navn, sier Geir.

Geir er stadig vekk på farten.

Pakker med fisk, brød og salat skal leveres til ulike skoler, barnehager, bedrifter, kiosker og privatpersoner. Mest i Os, men også i Bergen.

– Vi ville skape et sunt måltid som kan lages hvor som helst, og med få redskaper. Poenget er sunn hurtigmat. Så langt har det gått bra med Coldcat, sier Jonassen.

– Jeg bruker å si at de unge i dag er enarmet. Den andre er konstant opptatt med en data, mobil eller noe annet som krever oppmerksomhet i løpet av ett sekund dersom det piper.

– Fisk spises gjerne på et fat i dag. Det har ikke barn og unge tid til. Sånn har det bare blitt. Maten må kunne spises mens man gjør noe annet, derfor fant vi ut at hot dog var et bra utgangspunkt for prosjektet vårt, sier Geir Jonassen.

– Vi ville skape et sunt måltid som kan lages hvor som helst, og med få redskaper. Poenget er sunn hurtigmat. Så langt har det gått bra med Cold Cat, sier Jonassen.

– Vi kan godt slåss med hurtigmat-industrien, men man må nok bare akseptere at den er her for å bli. Derfor er det beste å tilpasse seg, sier Geir.

 

 

Torodd Iversen i Søstrene Hagelin sammen med Cold Cat-gründer Geir Jonassen og elev Mathias Totland Eiken fra Lysekloster skole(10). Foto: MAGNE TURØY

 

Av og til har han med seg elever ut for å levere.

Dette for å lære dem om hvordan det er å drive en bedrift, samt om sunn mat.

Mathias Totland Eiken (10) fra Lysekloster skole var ute på tur med Geir onsdag.

– Jeg synes det er kjekt, og jeg har lært masse. Alle vet hvem Geir er på skolen, sier Mathias.

 

HOLDER PÅ KONSEPTET

I Os har alle grunnskolene tatt inn produktet i sine kantiner, og på alle hjemmekamper i fotball er pølser byttet ut med fisk, Cold Cat kan også kjøpes i nærbutikken på Buena.

Men Geir og medhjelperne leverer også kun fisk til de som ønsker å lage sin egen vri på produktet. Søstrene Hagelin selger Cold Cat under et annet navn på sommeren. Da med pølsebrødet og salaten inkludert.

Ellers i året leverer bedriften fisk til Søstrene Hagelin, som de har omskapt til en wrap. Det er viktig Cold Cat-ånden blir bevart.

Geir forteller at de er fornøyd med å produsere i liten skala, men det er ikke negativt hvis holdningen rundt sunn hurtigmat basert på fisk kan nå ut til flere.

Men dersom merkevaren skal selges i større skala er det viktig å holde på konseptet.

– Vi har vært i positiv dialog med Lerøy. Å kunne selge Cold Cat på bensinstasjoner har for eksempel vært en mulighet, men det er vanskelig å få innpass. Matvareindustrien er per dags dato ikke lett å komme inn i for en liten produsent, sier gründeren.

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter